مقایسه علامت تجاری با طرح صنعتی | علامت صنعتی | علامت کارخانه

در این مقاله ثبت سبز مقایسه علامت تجاری با طرح صنعتی | علامت صنعتی | علامت کارخانه را به صورت جامع ارائه می دهد.ثبت شرکت و انتخاب وایجاد صحیح آن بسیار حساس و اساسی است. ما با افتخار اعلام می داریم که ثبت شرکت شما را در اروپا و آسیا و… در اسرع وقت انجام می دهیم. ثبت شرکت و  ثبت برند (علامت تجاری) خود را در تمام جهان به ثبت سبز بسپارید.

خدماتی که ثبت سبز به شما گرامیان ارائه می دهد عبارت است از:

ثبت شرکت در ایران

ثبت شرکت در اروپا

ثبت شرکت در آسیا

ثبت شرکت در آمریکا

ثبت شرکت در استرالیا 

ثبت اختراع

ثبت طراحی صنعتی

ثبت برند (علامت تجاری)

علامت تجاری و طرح صنعتی

با توجه به ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خوط رنگها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، رح صنعتی است.ما با افتخار اعلام می داریم که ثبت شرکت شما را در اروپا و آسیا و… در اسرع وقت انجام می دهیم. ثبت شرکت و  ثبت برند (علامت تجاری) خود را در تمام جهان به ثبت سبز بسپارید.

علامت تجاری | علامت صنعتی

با توجه به تعریف فوق و تعریف علامت تجاری که صرفا نشانی است برای تمیز کالاها و خدمات از یکدیگر روشن است که میان این دو از حیث تعریف، هدف، شرایط ثبت، نحوه حمایت و مدت حمایت تفاوت اساسی وجود دارد. البته علیرغم تفاوت میان علائم تجاری و طرح صنعتی به شرح فوق، بعضا مواردی وجود دارد که شکل طرح یا بسته بندی یک محصول خاص از جمله ویژگی متمایزکننده آن تلقی شود و به عنوان یک علامت تجاری سه بعدی قابل باشد. بطری کوکاکولا یا شکل مثلثی شکلات Talerone را می توان به عنوان نمونه کر کرد.

مضافا اینکه شاید ثبت این طرح ها در قالب علامت تجاری به نفع باشد زیرا مدت حمایت از علامت تجاری نامحدود است و در حالی که مدت حمایت از طرح صنعتی در نظام داخلی کشورها محدود است. (معمولا بین 10 تا 25 سال). همچنین هزینه ثبت علامت تجاری با طرح های صنعتی متفاوت و معمولا هزینه ثبت طرح صنعتی بیشتر از علامت تجاری است.ما با افتخار اعلام می داریم که ثبت شرکت شما را در اروپا و آسیا و… در اسرع وقت انجام می دهیم. ثبت شرکت و  ثبت برند (علامت تجاری) خود را در تمام جهان به ثبت سبز بسپارید.

در خاتمه می توان گفت اگرچه طرح های صنعتی و علائم تجاری هر دو در رابطه با محصولات و کالاها هستند لیکن کارکرد آن ها متفاوت است. هدف کارکرد طرح های صنعتی معرفی و تعیین شکل محصول و عمدتا زینت دادن به آن است و هدف عملا علائم تجاری ایجاد تمایز میان محصولات و خدمات اشخاص از محصولات و خدمات رقبا است.

خواندن این مطلب را از دست ندهید : تفاوت های علامت تجاری با نشان جغرافیایی و اختراع

علامت تجاری و علامت صنعتی

علامت تجاری و علامت صنعتی اغلب به صورت مترادف و به جای یکدیگر بکار می روند در حالیکه در واقع میان آنها تفاوت وجود دارد. علامت صنعتی در فرضی به کار می رود که موضوع حمایت آن که همانا محصول یا کالا است، کالا یا محصول صنعتی باشد.ما با افتخار اعلام می داریم که ثبت شرکت شما را در اروپا و آسیا و… در اسرع وقت انجام می دهیم. ثبت شرکت و  ثبت برند (علامت تجاری) خود را در تمام جهان به ثبت سبز بسپارید.

البته همانطور که قبلا گفته شد کلمه تجاری همراه با علامت وافی به مقصود و جامع این جهات است زیرا مثلا وقتی محصولی صنعتی یا کارخانه ای نیست دیگر نمی توان علامت صنعتی یا کارخانه ای را گفت و چون استعمال علامت در مقام ارائه و عرضه به مشتری است و عرفا علامت در جریان داد و سند کالا یا خدمت مورد توجه قرار می گیرد صفت تجاری برای علامت جامع تر و رساتر است.

در خاتمه کر این نکته ضروری است که یک شرکت می تواند دارای علائم صنعتی متعدد باشد، اما معمولا و اصولا علامت تجاری یکی است. به عبارت دیگر، یک شرکت که تولیدات متنوع دارد، ممکن است روی هر کالای خود یک علامت خاص قرار دهد؛ مانند علامتی که بر روی محصولات مختلف یک شرکت تولید کننده کالاهای بهداشتی قرار می گیرد؛ اما همین شرکت یک علامت تجاری دارد.

همچنین علامت تجاری بر هلاف علائم صنعتی، ابزاری برای تشخیص و شناسایی منشاء و مبداء محصول نیست.ما با افتخار اعلام می داریم که ثبت شرکت شما را در اروپا و آسیا و… در اسرع وقت انجام می دهیم. ثبت شرکت و  ثبت برند (علامت تجاری) خود را در تمام جهان به ثبت سبز بسپارید.

البته در شرایطی که علامت تجاری ، مخصوص کالاهایی باشد که فقط از سوی یک شرکت ساخته می شود، علامت مزبور هم علامت تجاری و هم صنعتی است. و در خاتمه عنوان می کنیم که غالبا اصطلاحات فوق به صورت مترادف و به جای هم استعمال می شوند.

علامت تجاری و علامت کارخانه

علامت تجاری را علامت کارخانه هم گفته اندو علامت کارخانه دقیقا در فرضی بکار میرود که موضوع حمایت علامت ، محصولی کارخانه ای باشد. به عبارت دیگر، چنانچه علامت برای محصولی کارخانه ای مورد استعمال قرار گیرد، آن علامت را کارخانه گویند و استعمال علامت کارخانه برای محصولی که کارخانه ای نیست صحیح نمی باشد. البته همانطور که مقاله های دیگر توضیح دادیم کلمه تجاری که همراه با علامت مورد استعمال قرار گرفته است به تنهایی وافی به مقصود و جامع این جهات است و این صفات (کارخانه ای، صنعتی، ..) بموجب اصطلاح آمده است و غالبا به جای هم استعمال می شود.ما با افتخار اعلام می داریم که ثبت شرکت شما را در اروپا و آسیا و… در اسرع وقت انجام می دهیم. ثبت شرکت و  ثبت برند (علامت تجاری) خود را در تمام جهان به ثبت سبز بسپارید.

___________________________________

جهت مشاوره حقوقی و ثبت برند با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۲۶۱۱۶۶۹۱

منبع : حقوق علائم تجاری (نوشته سید حسن میرحسینی)

___________________________________